کاربرد ورق روغنی
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

همان طور که می دانید ورق های روغنی ورق هایی هستند که در برابر خوردگی و ضربه از طریق فرآیند نورد سرد مقاوم هستند. این ورق ها که به ورق های سرد نیز معروف هستند برای جلوگیری از اکسید آهن روغن کاری می شوند. به طور کلی در صنعت فولاد، ورق هایی که از طریق فرآیند گالوانیزه سرد تولید می شوند، ورق روغنی و ورق هایی که با نورد گرم تولید می شوند، ورق سیاه نامیده می شوند. ضخامت این ورق ها بین ۰.۰۳ میلی متر تا ۳ میلی متر می باشد. عرض این ورق ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی متر برآورد شده است. در واقع ورق های روغنی باید با توجه به هدف خود استفاده شوند و استفاده نامناسب از آنها کاربرد مفیدی ندارد. ورق ها انواع مختلفی دارند، با توجه به آشنایی شما با ورق روغنی و انواع آن که قبلا گفتیم، اکنون در این مقاله می خواهیم به معرفی ورق روغنی و کاربرد آن بپردازیم. پس برای پاسخ به سوالات شما در مورد کاربرد ورق روغنی و نحوه استفاده از آن با ما همراه باشید.

تاریخچه ورق روغنی

یکی از مهم ترین ویژگی های ورق های روغنی استحکام بالای آن ها در برابر فشار و وزنه های سنگین است. قیمت مناسب ورق روغنی باعث شده است که این محصول در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان محصولی مقرون به صرفه و اقتصادی شناخته شود. امکان رنگ آمیزی ورق روغنی نیز وجود دارد و این محصول تحت فرآیند گالوانیزه تولید می شود. همچنین لازم به ذکر است که این ویژگی ها امکان استفاده از این نوع ورق فولادی را به عنوان ماده اولیه و پایه برای ساخت ورق های گالوانیزه و ورق های رنگی فراهم کرده است. ورق های روغنی حدود ۱۰۰ سال است که به عنوان یکی از ورق های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق ها از قرن هجدهم به عنوان ابزاری در ساخت ساختمان ها استفاده می شد. البته انجام این کار در قرن نوزدهم رایج شد و از آن زمان ورق های روغنی به عنوان یکی از ابزارهای سازنده در ساختمان ها شناخته شدند. در حال حاضر این محصول در کاربردهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن تنها به مسائل ساختمانی محدود نمی شود.

کاربرد ورق روغنی

بدون شک برای انتخاب ماده اولیه مناسب برای محصولی که قصد تولید آن را دارید باید اطلاعات صحیح و کافی در مورد این مواد اولیه داشته باشید. دانستن تفاوت بین این مواد به شما کمک می کند تا بهترین گزینه را برای ساخت محصول خود انتخاب کنید. ورق روغنی نوعی فولاد است که از طریق فرآیندی به نام نورد سرد تولید می شود. به لطف این فرآیند، ورق روغنی دارای سطحی با کیفیت، صاف و صیقلی و رنگ خاکستری است، ابعاد آن بسیار دقیق است و خود ورق بسیار قابل پردازش است، بنابراین محصولی بسیار کاربردی است. در ادامه به بررسی دقیق برخی از کاربردهای این ورق بی نظیر می پردازیم.

  • صنایع تولیدی:

در صنایع تولیدی از ورق روغنی با اشکال مختلف مانند ورق، رول، لوله و پروفیل برای تولید استفاده می شود. ورق فولادی به قطعات مستطیلی، نازک و صاف فولاد اطلاق می شود. رول در واقع همان ورق فولادی اما بلندتر است که به صورت کلاف به دور خود پیچیده می شود و لوله و پروفیل قسمت های توخالی هستند که از همان ورق روغنی ساخته شده اند. برای تولید آنها، ورق را برش داده، گرد می کنند و دو سر آن را به هم جوش می دهند. هر نوع فولاد برای تولید یک محصول خاص مناسب است. به عنوان مثال از پروفیل و لوله مبلمان برای ساخت انواع میز و صندلی تاشو، دکوراسیون منزل، لوازم خانگی کوچک و … استفاده می شود.

  • ماشین سازی:

ورق روغنی به دلیل فرآیند ثانویه ای که برای تولید طی می کند، علاوه بر خواص مکانیکی بسیار خوب، ۲۰ درصد از ورق سیاه مقاوم تر است. به راحتی می توان آن را برش داد، خم کرد و به روش های مختلف با بهترین نتیجه تغییر داد. به همین دلیل است که کارخانه های ماشین سازی امروزی از ورق های روغنی بیشتری برای تولید ماشین آلات سبک و سنگین استفاده می کنند.

  • ساخت و ساز:

چند سالی است که ورق روغنی به دلیل ویژگی های مناسب برای تولید به یک محصول کلیدی در صنعت تبدیل شده است. در زمینه ساخت و ساز به صورت انواع لوله و پروفیل نور برای در و پنجره، ستون، ناودانی و … کاربرد دارد و علاوه بر آن برای ساخت پل، سوله انباری، انواع سازه وگاراژ مفید است.

  • مبلمان و لوازم خانگی:

نورد سرد باعث می شود ورق روغنی دارای سطحی صاف، صیقلی، براق و مستحکم بوده و با وجود ضخامت کم، از مقاومت قابل قبولی برخوردار باشد. این ویژگی ها این ورق را بسیار کاربردی و مناسب برای ساخت لوازم خانگی و انواع مبلمان فلزی کرده است. علاوه بر تمامی این خواص و علاوه بر طول عمر مفید بالا، سطح براق، صیقلی و نقره ای آن با توجه به اینکه این لوازم در منزل و در معرض دید هستند و ظاهر بسیار زیبایی دارند جلوه خاصی به محصول می بخشد. برای تولید لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی، خشک کن، یخچال، کمد، اجاق گاز و مایکروفراز فولاد به صورت ورق برای ساخت قطعات بدنه و برای تولید مبل، میز و صندلی وبرای ساخت اسکلت اصلی لوازم استفاده می شود.

  • سایر موارد:

قطعا موارد استفاده از ورق روغنی به همین چند نمونه محدود نمی شود و بسیار گسترده تر است. برای ساخت و تولید قطعات هواپیما، قطعات سلاح گرم، بسته بندی، تجهیزات سخت افزاری، جعبه ابزار، اگزوز، ظروف فلزی، انواع ابزار، آبگرمکن، قوطی و مهمتر از همه انواع لوله و پروفیل مبلمان که چندین ورق فولادی برای ساخت آنها استفاده می شود.

ورق روغنی فولاد 369

انواع ورق روغنی با توجه به آلیاژ استفاده شده

ورق های روغنی با توجه به آلیاژ مورد استفاده و عملیات حرارتی آن به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • ورق معمولی  (st12)
  • ورق نیمه کششی  (st13)
  • ورق فوق کششی  (st14)
  • ورق روغنی فوق فوق کششی (St16)

روغن کاری ورق

برای جلوگیری از زنگ زدگی و اکسید شدن ورق، پس از اتمام فرآیند تولید، لایه ای از روغن روی سطح آن کشیده می شود. همین نکته باعث شده که ورق سرد به «ورق روغنی» معروف شود. این کار میتواند با دو روش انجام شود:

  • روش پاشش مستقیم: روغن با غلظت بالا مستقیماً روی ورق پاشیده می شود.
  • روش پاشش مدار بسته: روی ورق با غلظت کمتر روغن پاشیده می شود تا علاوه بر روانکاری دمای آن کاهش یابد.

این کار مزایای متعددی برای ورق فلزی دارد که برخی از آن ها به شرح زیر است:

  • کاهش فشار غلتشی روی ورق
  • کاهش اصطکاک بین ورق و غلتک
  • ایجاد سطحی صاف و یکنواخت
  • جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی
  • کاهش دمای ورق و غلتک
  • افزایش مقاومت ورق

ابعاد و ضخامت ورق روغنی چقدر است؟

ضخامت این محصول در طول فرآیند تولید مشخص می شود. حرکت غلتک‌های سنگین روی ورق‌های سیاه گرم شده، آن‌ها را به ورق روغنی نازک ‌تر و قابل کشش‌تر تبدیل می‌کند. این فرآیند تولید تا زمانی که ضخامت ورق به حد استاندارد برسد ادامه می یابد. تعداد دفعات غلتاندن روی ورق سیاه ثابت نیست و ممکن است چندین بار انجام شود. ضخامت ورق در هر بار رول کردن بین ۵۰ تا ۹۰ درصد کاهش می یابد. در حین تولید به دلیل اصطکاک زیاد بین غلتک و ورق سیاه، دمای ورق تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد بالا می رود. اما در عین حال با استفاده از روغن و آب مجددا دمای ورق را کنترل می کنند تا برای دفعه بعد روی آن غلت بزنند. در نهایت ضخامت آن باید به ۰.۱۲ تا ۳ میلی متر برسد. برخی از محصولات نیز ممکن است دارای ضخامت استاندارد بین ۰.۳۵ تا ۳ میلی متر باشند. ابعاد این محصولات نیز مشخص شده است که با عرض استاندارد بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی متر تولید می شوند. اما طول ورق بسته به نیاز مصرف کنندگان و کارخانه های سفارش دهنده متفاوت خواهد بود. ورق های روغنی در طول های مختلف رول شده و عرضه می شوند. وزن این محصول بر اساس طول، عرض و ضخامت آن تعیین می شود. برای محاسبه وزن ورق روغنی باید از فرمول زیر استفاده کنید:

طول (متر) * عرض (متر) * ضخامت (میلی متر) * ۷.۸۵ = وزن (کیلوگرم)

ورق روغنی فولاد 369

مزایای ورق روغنی

استحکام و مقاومت بالای این مواد در فشار و وزن بالا باعث شده است که در اکثر مصارف صنعتی مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، تولید نورد سرد در مقایسه با تولید ورق فولادی بسیار سریعتر و ارزانتر است. تولید سریع یک محصول صنعتی با کیفیت و پرکاربرد نیز به رونق و رشد بازار کمک خواهد کرد. ورق های نورد سرد در اندازه های مختلف تولید می شوند. همچنین پس از پردازش، شکل و ظاهر فیزیکی آن تغییر نمی کند، به این معنی که انقباض ناخواسته در ماده ایجاد نمی شود. بسته به آلیاژ مورد استفاده در تولید آن و عملیات حرارتی مورد استفاده برای تولید آن، انواع ورق روغنی به سه نوع معمولی (st12)، نیمه کششی (st13) و فوق کششی (st14) طبقه بندی می شوند. طیف گسترده ای از کاربردهای محصولات نورد سرد در نکات زیر خلاصه می شود:

  • ساخت پانل های غیر قابل انعطاف
  • رنگ آمیزی قطعات (با سطح شفاف که امکان انجام عملیات رنگ آمیزی آسان و با کیفیت را فراهم می کند)
  • صنعت خودرو، تولید قطعات خودرو، مبلمان اداری صنعت لوازم خانگی، ساخت انواع قفسه

قیمت ورق روغنی

مانند بسیاری از محصولات موجود در بازار آهن، قیمت ورق روغنی نیز تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر می کند. به عنوان مثال قیمت جهانی سنگ آهن، هزینه سوخت، نوسانات قیمت ارز، تورم داخلی و جهانی و میزان عرضه و تقاضا در بازار می تواند قیمت نهایی این ورق ها را تغییر دهد. اما به طور کلی نوسانات قیمت در ورق های روغنی نسبت به سایر پروفیل ها کمتر است و می توان آنها را از کارخانه های مطمئن تری تهیه کرد. برای دریافت نرخ امروز انواع ورق روغنی تولیدی در کارخانه های داخلی و خارجی بر روی لینک قیمت ورق روغنی کلیک کنید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

قیمت روز ورق روغنی

در این مقاله ضمن اشاره به مزایا و کاربردهای فراوان ورق روغنی به معرفی انواع آن نیز پرداختیم. همانطور که گفتیم این ورق از ورق سیاه ساخته شده است. به این ترتیب ابتدا حرارت داده می شود و رول می شود تا به ضخامت استاندارد برسد. همچنین روی سطح آن با مواد پوشانده شده است تا ظاهر بهتری داشته باشد و برای استفاده در کاربردهای مختلف آماده شود. با توجه به انواع ذکر شده تاریخ انقضای هر محصول نیز متفاوت است. این تاریخ انقضا به معنای فاصله زمانی بین تولید ورق و تبدیل آن به محصولی مانند خودرو یا لوازم خانگی است. قیمت مناسب، ظاهر برقی و صاف، قابلیت برش و جوشکاری، رنگ پذیری و … از جمله ویژگی های اصلی این محصول است که باعث فروش خوب آن در بازار شده است.

قیمت آنلاین ورق روغنی

همان طور که گفته شد در این مطالب بیشتر به کاربرد ورق های روغنی پرداختیم. هم اکنون می توانید برای مشاهده لیست قیمت آنلاین ورق روغنی به صفحه مربوط به این محصول در سایت ما مراجعه نمایید. همچنین در صورت تمایل به خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر و داشتن مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ما در شرکت تخصصی فولاد ۳۶۹ تماس حاصل فرمایید.

ورق روغنی فولاد 369

جمع بندی

انواع ورق های فولادی در محیط های دمایی مختلف و در دو نوع گرم و سرد تولید می شوند. ورق روغنی ظاهر زیباتری دارد و فرآیند تولید آن پیچیده تر است. همچنین با توجه به آلیاژ به کار رفته در آن، این محصول در ۳ گروه ورق معمولی، نیمه کششی و فوق کششی طبقه بندی می شود. ورق روغنی در صنایع مختلف بخصوص صنایعی که نیاز به ورق زیبا با استحکام مناسب دارند کاربرد فراوانی دارد. در این مقاله با معرفی ورق روغنی سعی بر این شد که شما را با این نوع ورق فلزی و کاربردهای آن در صنایع مختلف آشنا کرده و اطلاعات مفید و مختصری را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید به طور کامل در این زمینه و با توجه به نیاز خود مطلع شوید تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق روغنی , قیمت ورق روغنی , قیمت آنلاین ورق روغنی , قیمت روز ورق روغنی , آخرین قیمت ورق روغنی ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: